Begeleiding

 

Wanneer uit onderzoek of ervaring blijkt dat het kind begeleiding nodig heeft, kan ik deze ook bieden. De meeste kinderen komen wekelijks naar de praktijk maar ook tweewekelijkse begeleiding is mogelijk. Om ervoor te zorgen dat het kind nog eens na kan lezen wat we besproken hebben, krijgt elk kind een map die het ook mee naar huis kan nemen. Zo kunnen ook ouders op de hoogte blijven van wat er in de begeleiding wordt besproken. Daarnaast overleg ik regelmatig met het kind en met de ouders of we op de juiste weg zijn met de begeleiding. 

 

Ik bied begeleiding op het gebied van:

 

Faalangst: Sommige kinderen vinden het lastig om uitdagingen aan te gaan. Regelmatig heeft dit te maken met het denken vanuit een vaste mindset: Je kunt iets wel of niet. Je hebt er wel of geen talent voor. Deze kinderen mogen leren dat oefening kunst baart en dat falen erbij hoort als je nieuwe dingen wilt leren. Veel begaafde kinderen hebben hier last van omdat ze vanuit ervaring niet geleerd hebben om ergens moeite voor te doen. Wanneer ze dan voor het eerst onvoldoendes gaan halen of met uitdagingen te maken krijgen, haken ze af en kunnen ze gaan denken dat ze dom zijn. 

 

AngstenAlle kinderen zijn wel eens ergens bang voor maar bij sommige kinderen is de angst zo sterk aanwezig en belemmert het het kind zo in het dagelijks functioneren, dat begeleiding nodig is. Kinderen kunnen bijvoorbeeld last hebben van angst in het donker, de dood en/of last hebben van sociale angst. Het kind leert in de begeleiding waar angst vandaan komt, hoe het kan ontstaan en hoe het de angst weer de baas kan worden. 

 

Piekeren: Omdat begaafde kinderen een sterker bewustzijn hebben, kunnen zij zich ook sneller zorgen maken en gaan piekeren. Deze kinderen mogen leren hoe ze om kunnen gaan met hun piekergedachten en leren dat ze geen slachtoffer zijn van hun eigen gedachten. 

 

Leerstrategieën: Wanneer je op de basisschool en/of in de brugklas geen leervaardigheden hebt geleerd omdat je ook wel goede cijfers haalde zonder dat je daar veel moeite voor hoefde te doen, heb je niet geleerd hoe je moet leren. Deze kinderen kunnen dan gaan twijfelen aan eigen kunnen en begeleiding bij het leren is dan nodig. Je kunt dan denken aan leren plannen, geheugen-technieken leren en leren mindmappen. Ik ben zelf 'Snel leren = leuk leren trainer' en kan van hieruit kinderen helpen bij het leren studeren.

 

Psycho-educatie hoogbegaafdheid en hooggevoeligheid

Sommige kinderen ervaren een sterk gevoel van 'anders' zijn en begrijpen niet waar dit vandaan komt. Andere kinderen zijn erg gevoelig op emotioneel en/of zintuiglijk gebied en weten niet hoe ze hiermee om kunnen gaan. Ik kan het kind begeleiden bij het kennen van zichzelf en het leren omgaan met zijn/haar gevoeligheden en/of persoonlijkheidskenmerken.